13 anys sense el Concorde

Era una obra d’enginyeria aeronàutica sorprenent. Un pardal blanc que enlluernava quan s’enlairava. Tot un espectacle per a la vista i per a la resta dels sentits. Amb estrèpit supersònic alçava el vol. Era una meravella de la tecnologia, l’enveja de tots. L’únic aparell comercial capaç de doblar la velocitat del so, arribant als 2.405 quilòmetres per hora. El Concorde va fer el seu primer vol l’any 1969. I el primer trajecte comercial arribava 7 anys després. Va nàixer de la col·laboració britànica (Aircraft Corporation) i francesa (Aérospatial) i va suposar una revolució per a la indústria aèria.

Aquest 24 d’octubre s’han complt 13 anys de l’últim vol del Concorde, que va ser entre Nova York i Londres. Hi va haver fins a 14 aparells operatius i estava previst que la xifra arribara als 70. Però prompte van començar a sorgir els problemes. El Concorde tenia un disseny poc eficient a velocitats baixes, un elevat cost de manteniment i quan sobrevolava zones poblades aquestes tremolaven literalment del soroll que generava al trencar la barrera del so. A tot això s’ha d’afegir un accident, la gota que va vessar el got. L’estiu de l’any 2000 un Concorde es va estavellar contra un hotel de l’aeroport de París. Es va botar foc quan tractava d’enlairar-se i va anar a parar contra l’edifici. Van morir 113 persones. 100 passatgers, els 9 membres de la tripulació i 4 persones que estaven a terra. Sobre les causes de la tragèdia, la versió oficial apunta a què el Concorde es va topar amb una tira metàl·lica que hi havia sobre la pista i que s’acabava de desprendre de l’avió que s’havia enlairat immediatament abans. Una fatalitat que hauria fet una esquerda en el dipòsit de combustible i hauria originat el posterior incendi. Siga com siga, el Concorde també va deixar d’existir per la conjuntura d’aquella època, amb la temor pels atemptats (poc després d’aquest accident van ocórrer els atemptats contra les torres bessones a Nova York) i la sensació general d’una manca de confiança per l’aparell. Així el Concorde va esdevindre un mite. I portem 13 anys escoltant rumors de què hi haurà una segona versió…

 

 

Albert Arnau

Periodista nascut a Castelló de la Plana amb més de 15 anys d'experiència professional a mitjans de comunicació locals (El Periódico Mediterráneo), autonòmics (RTVV Canal 9), nacionals (Telecinco i Cuatro) i internacionals (Russia Today)

Aquest lloc web fa servir galetes per que tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades galetes i l'acceptació de la nostrapolítica de cookies, punxi l'enllaç per a més informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies